נעים להכיר,

שמי נטע סובול. בשנים האחרונות אני עוסקת, לשמחתי, בשני תחומים שאת שניהם אני לומדת הרבה שנים;  אני מלמדת קריאה בטקסטים של הקבלה, ומלמדת תנועה. פעם הם נראו לי שני תחומים שונים ורחוקים. כיום אני מבינה יותר ויותר עד כמה הם משיקים זה לזה ומזינים זה את זה.
הטקסטים של הקבלה ובייחוד הטקסטים של ספרות הזוהר, שאותה אני חוקרת ומלמדת, לא מספרים לנו סיפור באופן הרגיל. התורה על פי מחברי הזוהר, היא כעין אורגניזם חי אך רדום. כשדורשים אותה באופן הנכון, מעוררים את אבריה לתנועה ולפעולה. דרישה נכונה של התורה, משמעה על פי מחברי הזוהר לדעת את המילים במימד נוסף, מימד הספירות, שבו לכל מילה יש משמעות שאינה ידועה לכלל. בספירות מגולמת תמצית העולמות. כל ספירה היא אשכול או מקור לשלל תופעות בעולם. הספירות וכמוהן גם התופעות כולן, מקיימות ביניהן יחסים של תנועה ועצירה, של הפריה והגבלה, של יצירה והרס , שהן תנועות החיים הבסיסיות.
באמצעות הקריאה בתורה מתוך הידיעה הזו של המילים, המקובלים מחיים את הספירות ומניעים אותן להפריה, ליצירה ולהשפעה.

העיסוק בתנועה איפשר לי לאורך השנים לנוח מהמילים. לנוח מהישיבה הסטטית מול הספרים או המחשב. להזרים את האנרגיה מהראש אל הגוף. לשחק עם מה שיש. למוסס גבולות, לגייס גבולות אחרים. היום אני מבינה שהעיסוק בתנועה והעיסוק בזוהר תובעים ומספקים דברים דומים: הירידה לפרטים, שמתוכה נפתחות אפשרויות חדשות של הכרה, של תנועה וביחוד של משחקיות בחיינו בעולם הזה.   

אחד הדברים שהכי מעסיקים אותי הוא איך לחדד את תשומת הלב לפרטים, איך לחלץ יותר ויותר
רגעים מערפל השיגרה. הירידה לפרטים היא תמיד אתגר, אבל בו-בזמן היא עוזרת לי להרפות
מתחים, לשחרר את המשחקיות ולעדן את התקשורת שלי עם עצמי, עם אחרים ועם המציאות. ירידה
לפרטים היא דרך עבודה שנידרשת כשלומדים טקסטים של הקבלה. אני מחפשת את זה גם בתנועה.
הכשרתי בלימוד הטקסטים של הקבלה היתה אקדמית.עם זאת אחרי שהשלמתי תואר שלישי בתחום, ואחרי שנים של לימוד הוראה במסגרות אקדמיות, הבנתי שמקומי אינו שם. בהתחלה לא ידעתי מה לעשות עם התובנה הזו והיא בעיקר הבהילה אותי. כדי להירגע תגברתי את עיסוקי בתנועה. למדתי עוד, העמקתי עוד ובשנים האחרונות אני מרגישה שאני יכולה כבר לחלוק מהידע והנסיון שלי גם בתחום הזה. אני מרגישה שהוראת התנועה משפיעה על האופן שבו אני לומדת ומלמדת את הקבלה ולהיפך.   

כאן 11 | 'בין השמשות'

דב אלבוים מארח
אורח נוסף: דוקטור

בחיי המקצועיים עברתי מספר גלגולים. זה התחיל בלימודי משחק בסטודיו ע"ש ניסן נתיב  (אז זה עוד היה בהנהלתו. . .), שנמשכו אל קריירת משחק בתאטרון ובטלויזיה.

משם פניתי ללימודים אקדמיים, באוניברסיטת תל אביב ובמסגרתם התאהבתי בספרות הזוהר, דרך מורה נפלאה, פרופ' רונית מרוז. מהעבודה המרתקת בפרוייקט מחקר של הזוהר שיזמה וניהלה פרופ' מרוז, ומתוך השיח עימה,  נבטה עבודת הדוקטורט שכתבתי בהנחייתה, בה חקרתי חטיבה מסוימת בספרות הזוהר. השלמתי בהצטינות תואר שלישי ('דוקטור לפילוסופיה'), אך כעבור זמן מה הבנתי שבשונה מאקדמאים רבים, עיקר ההנאה שלי מהתחום קשורה במעשה ההוראה; אני נהנית מהשיח בנושא עם אנשים מגוונים, ונהנית מהגילויים שמזדמנים בקריאה משותפת בכתבי הקבלה, ובספרות הזוהר בפרט. מזה למעלה מעשרים וחמש שנה אני מלמדת ומרצה על נושאים מגוונים בספרות הקבלה, לקהלים שונים – באקדמיה ומחוצה לה.

במקביל, ולמעשה עוד לפני לימודי האקדמיים, למדתי לימודי תנועה שונים. מזה שמונה עשרה שנה אני לומדת תנועה? מחול? מודעות לגוף? מיקוד בגוף? אצל מורה ומטפלת נפלאה, גבי רוזנברג. התהליך שעברתי ועדיין עוברת אצלה בסטודיו, הבהיר לי את המשמעות הרבה שיש לתנועה בחיי, את החיוניות והכח המרפא של תנועה מכוונת, מודעת. בשנים האחרונות החלטתי להתמקצע בתחום. בשנתיים האחרונות אני מלמדת קבוצות מבוגרים בסטודיו של גבי רוזנברג, בדרכה. לצד זה סיימתי קורס דו-שנתי להכשרת מורים לאימפרוביזציה בתנועה, בסטודיו Play של אילנית תדמור. עובדת בתחום זה עם קבוצות פרטיות וכן במסגרת שיקום עם נשים שמתמודדות עם מחלת הפרקינסון.   

אחד הדברים שמרתקים אותי ביותר, ואליו אני מכוונת  הן בעיסוקי בקבלה והן בתנועה   הוא תשומת הלב לפרטים הקטנים, שבעולמנו העמוס אנחנו שוכחים להתייחס אליהם פעמים רבות מידי. פיתוח הקשב הזה הוא עבורי כלי להרפייה ממתחים, לשחרור היצירתיות ולעידון התקשורת שלנו עם "עצמנו" ועם "אחרים". כשאנחנו רגישים לפרטים – בין אם אלה דקויות של תנועה, או דקויות של טקסט – נפתחים בפנינו שערים לאפשרויות שלא שיערנו.

אחד הדברים שהכי מעסיקים אותי הוא איך לחדד את תשומת הלב לפרטים, איך לחלץ יותר ויותר
רגעים מערפל השיגרה. הירידה לפרטים היא תמיד אתגר, אבל בו-בזמן היא עוזרת לי להרפות
מתחים, לשחרר את המשחקיות ולעדן את התקשורת שלי עם עצמי, עם אחרים ועם המציאות. ירידה
לפרטים היא דרך עבודה שנידרשת כשלומדים טקסטים של הקבלה. אני מחפשת את זה גם בתנועה.
הכשרתי בלימוד הטקסטים של הקבלה היא אקדמית. השלמתי תואר שלישי בתחום. עבודת
הדוקטורט שלי, שאותה עיבדתי לספר, הוקדשה לפרק מסויים בספרות הזוהר. כעשרים וחמש שנה
אני מלמדת את ספרות הקבלה ומרצה עליה במסגרות מגוונות )בעבר: אוניברסיטת תל אביב,
מכללת לוינסקי, מכללת ספיר, סמינר הקיבוצים, הישיבה החילונית בינה, המכללה האקדמית צפת
ועוד(. כיום מלמדת בעיקר ב'מכללה עברית עלמא'.
תנועה ומחול היו חלק מהחיים שלי מילדות. לאורך שנות לימודי באקדמיה תמיד המשכתי לעסוק
בתנועה. תרגלתי פלדנקרייז וטאי-צ'י ולאחר לידת ביתי הבכורה, עקב בעיות גב וברכיים שצצו, הגעתי
לשעורי תנועה אצל גבי רוזנברג. גבי עדיין לא נתנה שם למה שהיא מלמדת. אני קוראת לזה לרקוד
בשיגרה/תנועה לשיגרה בריאה/ להניע את היום-יום/איך לנוע בשיגרה/ להכניס תנועה לשיגרה
במהלך שנות לימודיי אצל גבי )כשני עשורים(, הבנתי שלתנועה יש מקום שהוא מעבר לתחביב בחיי,
וחיפשתי לצד ההכשרה המשמעותית אצל גבי, להתרחב עוד ולהתמקצע בתחום.
בהנהלתה. לפני כמה שנים סיימתי הכשרה דו-שנתית Play כך הגעתי לאילנית תדמור ולסטודיו
למורים לאימפרוביזציה בתנועה, בהדרכתה.
בשנים האחרונות, לצד הוראת הקבלה, אני עובדת גם בתנועה עם מבוגרים, עם הגיל השלישי, ועם
מתמודדות עם מחלת הפרקינסון, עיסוק שהולך ותופס מקום משמעותי ורחב יותר בחיי.